עסקת חטופים: בין ליברליזם לקורבן אדם | אלי אושרוב
אלי אושרוב, היסטוריון של המזרח התיכון ועמית מחקר בפורום לחשיבה איזורית
אחת הגישות התמוהות והמזיקות לעסקת אסירים היא היחס אליה כאל אירוע "עסקי". לכאורה מדובר בגישה הגיונית, הרי מדובר במערכת חליפין מסוג כלשהו. אלא שלמעשה העסקה היא עניין אסטרטגי שהגישה אליו כאל עניין כלכלי מסתירה לחלוטין את מימדיו האחרים.
אני רוצה עכשיו לבקר את רעיון העסקה דווקא דרך הזווית הכלכלנית, כלומר להסביר מהי "העסקה" מבחינה עסקית טהורה ומכאן גם מהי באמת, כלומר מה המשמעות האסטרטגית שלה.
העסקה היא עניין אסטרטגי שהגישה אליו כאל עניין כלכלי מסתירה לחלוטין את מימדיו האחרים
במבט פשוט אם כן יש לפנינו עסקה בשוק בני האדם, שבה צד אחד מחזיק במספר מסוים של בני אדם והוא רוצה למקסם את המחיר כדי לקבל עליו "הרבה" בני אדם אחרים.
מי שנוזף במפגינים בעד עסקה מסביר להם שהם דומים לילד קטן שהולך לשוק לקנות תפוחים עם אבא שלו (הימני האחראי והשקול). בתאוותו הגדולה לתפוחים הילד (האמוציונאלי והשמאלני) רוקע ברגליים, צורח ובוכה ומסגיר את עמדת הנחיתות של המשפחה במשא ומתן. די פשוט, לא?
כרגיל בהסברים כלכלניים, הבעיה אינה שההסבר לא מדויק, אלא שהוא כל כך חלקי ולא כללי (כלומר לא מתחיל לדגדג את מערכת הכוחות במציאות בין הפלסטינים לישראלים) שהוא או חסר ערך כהסבר למציאות, או גרוע מכך, מטעה ומביא לפעולה שנוגדת את האינטרסים הישראליים.
בעזרת התרגום נגלה שבעצם לא מדובר באבא ובן שהולכים לשוק ועומדים מול דוכן תפוחים אקראי. לאבא הזה יש למעשה מונופול על התפוחים בארץ. הוא קוטף התפוחים הראשי והוא שומר את כל התפוחים אצלו. הוא גם כלל לא שש לנהל משא ומתן על התפוחים שסוחר אחד מסכן וקטן גנב ממנו. הוא היה מעדיף להילחם אתו ושילכו התפוחים לעזאזל. אם הוא לא יילחם איתו, הוא לבסוף יאבד את המונופול.
הילד בכלל בוכה כי הוא מפחד שהאבא שלו, החרד למעמדו בשוק, הולך להיכנס למלחמה עם הסוחר הקטן ויפגע בעצמו. הבן מבין שהאבא יכול להסתבך, להיפצע או גרוע מכך ולא לקבל את התפוחים. כמו בעסקים, לאט לאט הילד מבין שהתפוחים הם בכלל לא העניין כאן.
הבן מבין שהאבא יכול להסתבך, להיפצע או גרוע מכך ולא לקבל את התפוחים. כמו בעסקים, לאט לאט הילד מבין שהתפוחים הם בכלל לא העניין כאן.
במציאות הממשית שהתקיימה לפני "העסקה" ותימשך אחריה, לישראל יש מונופול על אסירים פלסטינים. יש ברשותה תמיד כמה אסירים פלסטינים שרק תרצה, שפוטים או מנהליים. לצד השני לעומת זאת "אסור" שיהיו לו אסירים ישראלים. בשורה התחתונה אין כאן שום מערכת עסקים נורמלית של קח ותן.
לישראל יש תמיד כמה אסירים פלסטינים שרק תרצה, שפוטים או מנהליים. לצד השני לעומת זאת "אסור" שיהיו לו אסירים ישראלים. בשורה התחתונה אין כאן שום מערכת עסקים נורמלית של קח ותן.
מנקודת מבט ליברלית עסקה היא אירוע בעל משמעויות כאלה למשל: הכרה פומבית בכך שאפשר להגיע להסכם רציונלי ובלתי אלים עם האויב; אפשרות להכיר בכך שלאויב יש מטרות לגיטימיות (שחרור אסירים מהכלא); העדפה של הסכם על פני מלחמה; ביטוי לסולידריות חברתית שמעלה על נס את ערך החיים; הכרה במצב הקיצוני במיוחד של שבי כחוויה של בידוד וסבל; הכרה במחויבות המדינה להגן על אזרחים וכן הלאה. כל המשמעויות הללו גם מוקרנות החוצה, בצורה של אישור חיצוני ל"עולם" ובמיוחד לארצות הברית.
הסיבה שמחנה קורבן האדם לא רוצה לשחרר אסירים היא לא ביטחונית, אלא פוליטית: נקמה, תיחזוק מעגל האלימות והחטיפות וכל הדברים שיכולים למנוע שלום.
למדינה שמכשילה קודם כל את הצלתם של אזרחיה שלה בשבי יהיה קשה הרבה יותר לטעון שהיא נועדה לספק ביטחון ליהודים. כדאי לזכור למשל שרק לאחרונה ארצות הברית עשתה עסקת שבויים "לא הוגנת" עם רוסיה. למה בעצם שישראל לא תעשה דבר כזה? בדיעבד הכשלת עסקה תיתפס ככפיות טובה וכטירוף ישראלי. לא רציונליות מחושבת ושקולה.
למדינה שמכשילה קודם כל את הצלתם של אזרחיה שלה בשבי יהיה קשה הרבה יותר לטעון שהיא נועדה לספק ביטחון ליהודים