חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חמ״ל שינוע אזרחי – מצילות ומובילות את המדינה כשאין מדינה

"ראינו שהמדינה בשוק ואף אחד לא פועל, לכן פשוט עשינו את זה"

גפן ימין ואייר חלב, שהקימו חמ״ל אזרחי בשבעה באוקטובר, במסגרתו סייעו בשינוע מילואמניקים לאזורי לחימה וכן איתור ושינוע ציוד שהיה חסר ללוחמים, חושפות בפני ועדת החקירה האזרחית לאסון השבעה באוקטובר פרטים חדשים על כישלון משרדי הממשלה במתן מענה בימים ובשבועות שלאחר השבת השחורה.

גפן ימין ואייר חלב, מקימות חמ״ל שינוע אזרחי

חמ״ל השינוע הארצי הוקם בבוקר ה-7.10 וככה הכל התחיל

"בשעה 11:00 בשבת ה-7.10. ראינו שהמדינה בשוק ושאף אחד לא פועל ואין תפקוד, שיש פניות של חיילים ויש צורך, לכן פשוט עשינו את זה. אני מגיעה מניהול פרויקטים, וגפן מניהול אופרציה. אני חושבת שהיה לנו מאוד טבעי להתחיל את המערך הזה ולהפעיל אותו"

יועצי ח״כים רצו להטמיע את החמ״ל שלנו בכנסת אבל רק בשעות העבודה 08:00-20:00

"לא פנינו לשום גורם, הכנסת פנתה אלינו.

ב-8.10, יום אחרי פרוץ המלחמה, שרים וחברי כנסת פנו אלינו שנסייע בשינוע של חיילים, בהמשך הם רצו לקחת את המערך שבנינו ולהטמיע אותו ולעשות ממנו חמ״ל כנסת.

בשבוע השני הם עשו כבר חמ״ל כנסת שלהם ואז פנו אלינו כדי שנטמיע את המערך שלנו בתוך חמ״ל הכנסת. אבל יש כוכבית מאוד גדולה, הם רצו שנעבוד רק בשעות עסקים, 8-20, בלי שבתות, בזמן מלחמה. ועל זה לא הסכמנו.

בשבועיים הראשונים ישנו שעתיים, עבדנו מסביב השעון גם אנחנו וגם המתנדבים שלנו, ככה שזה היה מצחיק. אני יכולה לומר שרוב השינועים היו גם לאחר 20:00-21:00, עד לפנות בוקר. יש לנו נהגים שהיו חוזרים בשעה 3:00 בבוקר ובשעה 4:30 כבר יוצאים לעוד נסיעה. מיותר לציין שאין שעות במלחמה. כולם נלחמים וכולם נרתמים, לא משנה באיזו שעה.

הכנסת פשוט החליטה שהיא עובדת עד 20:00. מבחינתנו ידענו שאנחנו ממש לא מוכנות לבטל את המערך בצורה כזו. מבחינתנו זה היה ביטול לגמרי, כי שוב, עבדנו מסביב לשעון, ראינו את כל המאמצים של החיילים, של המתנדבים, של כל הארץ. זהו, ככה באמת סירבנו להצעה."

שרים וח״כים פנו אלינו - רצו לקחת את המערך שבנינו ולעשות אותו חמ״ל כנסת, אבל - הם רצו שנעבוד רק בשעות עסקים. מיותר לציין שאין שעות במלחמה. כולם נלחמים וכולם נרתמים, לא משנה באיזו שעה. הכנסת פשוט החליטה שהיא עובדת עד 20:00.

מחסור חמור במים בבסיס צאלים – ברמה של חוסר במים לשתייה

אט״ל אמרו שמטפלים וישנעו את המים עוד 4 ימים. זה היה בשבוע הראשון למלחמה. אמרתי: אין להם מים. ממשיכים להזרים לשם כוחות, צריך להביא מים עכשיו. התשובה שלהם: ״אנחנו צריכים את האזרחים״.

התקשר אליי מפקד בדרגה מאוד בכירה ואמר לי, אחרי שבאמת שסייענו לשנע מאות חיילים לבסיס צאלים, ״תקשיבו אנחנו נמצאים כאן במצב חירום. אני לא מדבר על זה שלחיילים אין איפה לישון, אין לנו מים״.

היה מחסור מים חמור בבסיס צאלים, לרמה שהוא אמר לי ״בסיס שלם על ארבעה צינורות מים״, אין להם מים לשתייה.
הוא מצא איזה מרלו״ג אזרחי שמוכן לתרום להם 2,500 ליטר מים, בקריית שמונה. המרלו״ג הסכים לתרום להם את הכמות הזאת, והוא ביקש שנעזור לו לשנע את זה.

מהרגע הזה הרמתי טלפון לאט״ל לשאול אם הם מכירים את הפנייה הזאת, הם אישרו לי שזה אמיתי, יש מחסור חמור במים. שאלתי אם אתם מטפלים בזה, אמרו לי כן. אמרתי מתי? עוד ארבעה ימים. זו הייתה התשובה שלהם. זה היה בשבוע הראשון למלחמה. אמרתי להם: תקשיבו, אין להם עכשיו מים. אנחנו ממשיכים להזרים לשם כוחות, צריך להביא לשם מים. התשובה שלהם הייתה ״אנחנו צריכים את האזרחים״."

מפקד בסיס ביקש שנשנע מוצרי חלב כי אין להם משאיות קירור

התקשר אליי מפקד, לא זוכרת בדיוק איזה בסיס. הוא הציג את עצמו כמפקד ככה וככה, אחרי הבירור הבנו שזה באמת הוא, והוא ביקש שפשוט נשנע מוצרי חלב כי אין להם משאיות קירור. התקשרנו לחמ״לים שאנחנו עובדים איתם, לאנשי קשר פרטיים, לבדוק למי יש משאיות קירור. הצלחנו להוציא את השינוע הזה. היו חלקי טנקים שביקשו לשנע. 

איל בן ראובן: מי? הצבא? 

אייר: חיילים. 

איל בן ראובן: חייל מתקשר, אומר חסר לי חלק למרכבה 4 שלי, ואני מבקש שתעבירו לי את זה? אני יודע שזה ישנו בתל השומר, ואני רוצה שתעבירו את זה לשטח? 

אייר: בדיוק. 

איל בן ראובן: אתם מעבירים חלקי טנקים? 

אייר: אין לנו ברירה. רחפנים, ציוד רגיש. ברגע שהיה ציוד רגיש, יצא לנו לעשות כמה שינועים של זה, זו נסיעה שפקחנו עליה יותר עיניים. אני חושבת שליווינו עם נשק את הרחפנים שסייעו בלחימה לחיילים. 

איל בן ראובן: סתם בשביל מקרה הבוחן, תארי לי את סיפור הרחפנים. מי פונה, איך פונה, איך זה מגיע. תני לי להבין איך זה עובד. 

אייר: מקבלים פנייה בטפסים שלנו, ורשום רחפנים, נדרש משאית.

העברנו חלקי טנקים, רחפנים, ציוד רגיש. ברגע שהיה ציוד רגיש, יצא לנו לעשות כמה שינועים של זה, זו נסיעה שפקחנו עליה יותר עיניים. אני חושבת שליווינו עם נשק את הרחפנים שסייעו בלחימה לחיילים. 

בחודש וחצי הראשונים ללחימה אין תחבורה ציבורית בשבת

אחרי חודש וחצי מירי רגב כן שמה תחבורה ציבורית, אבל הם לא פרסמו את זה בשום מקום ובקושי הייתה היענות, ואז הם ביטלו את זה בטענה שאין היענות.

"לא הייתה תחבורה ציבורית בימי שבת במהלך הלחימה, ובאמת חודש – חודש וחצי לתוך הלחימה בימי שבת עדיין לא הייתה תחבורה ציבורית.

אחרי חודש וחצי מירי רגב כן שמה תחבורה ציבורית, אבל הם לא פרסמו את זה בשום מקום ובקושי הייתה היענות, ואז הם ביטלו את זה בטענה שאין היענות.

אני חייבת להגיד שזו הייתה נקודה מאוד כואבת, כי היו חיילים שקיבלו אפטרים, שממש סגרו 30 ימי לחימה רצופים, וקיבלו אפטרים של כמה שעות ללכת הביתה, לחבק את אימא ולחזור הביתה, ולא שחררו את אותם חיילים כי לא ידעו איך יחזרו, ולא יכלו לערוב לזה. אז ימי שבתות היה אצלנו מאוד עמוס, חיילים שפשוט היה צריך רק להוציא ולהחזיר."

מישהו מהגורמים הרשמיים, מהצבא, אמר לכן תודה?

גפן: בכנות, אני לא בטוחה כמה זה רלוונטי. זה לא שמחפשים איזושהי תודה, זה פשוט העניין שאתה רואה את הצורך בשטח, ואם אין אני לי מי לי. זה עניין של להגיב. אם אתה מחכה כמה שעות ואתה רואה שאין תגובה, זה פשוט להתחיל לנוע.

אף אחד איתנו בחמ״ל לא חשב שזה יגיע למימדים האלה, זה פשוט להבין מה קורה בשטח ומה צריך. מן הסתם לא תכננו או האמנו שזה יגיע המעבר הזה מקבוצת וואטסאפ שמחברת בין אנשים לממש מערך משומן שיודע לעבוד 24/7 ולשנע מהחרמון ועד אילת מכולות, משאיות, אוטובוסים, רכבי פרייבט. לא דמיינו שזה יגיע לזה.

אייר: אנחנו גם לא מחפשות את התודה. הדבר היחידי שרצינו ואנחנו רוצות זה שמישהו ייקח פיקוד. 

שלמה אהרונישקי: תגידו לי, יש לכן נתונים סטיסטיים על מה ששינעתם בחודשים האלה? 

אייר: כן, יש לנו 200 טון ציוד צבאי. אוטובוסים שלמים של חיילים, המון המון מזון וחבילות מזון. אני אגיד שוב, אני לא בטוחה ששמעתם, מעל 8,000 מנות מזון לחיילים בשטח, 2,000 מזרנים, רחפנים, ציוד צבאי. היו 4 מטוסים מלאים ציוד שהגיעו דרך עמותה, מדיסון עם ליאון אביטוס, 4 מטוסים מאוסטרליה שגם אותם פרקנו. היה המון, אנחנו נעביר לכם את כל הנתונים. 

200 טון ציוד צבאי, מעל 8,000 מנות מזון לחיילים בשטח, 2,000 מזרנים, רחפנים, ציוד צבאי. היו 4 מטוסים מלאים ציוד שהגיעו דרך עמותה, מדיסון עם ליאון אביטוס, 4 מטוסים מאוסטרליה שגם אותם פרקנו.

עוד על וועדת החקירה

תגובה אחת

  1. מדהימות לגמרי, ליד הזנחה והורדת אחריות מוחלטת של הממשלה, עוד עדות לכשלים בכל נקודה בה מסתכלים של הממשלה ומולם אחריות ותושיה של אזרחיות חכמות ומסורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן