אמש, בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה, פרופ׳ איתי אטר שהציג ניתוח מחקרי מדאיג מאוד של העתיד הכלכלי בעקבות ההפיכה המשטרית, הגיב למכתב ׳אני מאשים״ של שר החינוך. בתגובה לדבריו השר קיש העלה הסברים שאיך נגיד… לא ממש צמודים למציאות.
התשובות הפופוליסטיות של השר קיש מחייבות התייחסות. פרופ׳ לטם פרי-חזן הגיבה במיידית והיא מפרקת את טיעוני השר אחד לאחד:
משרד החינוך לא יודע מה מלמדים בהן. זו עובדה שאני בטוחה שהשר קיש מודע לה, משום שלהערכתי אין גורם במשרד החינוך שיטען אחרת. ראו בדו"ח מבקר המדינה מ-2020 על בתי ספר חרדיים לבנים ולבנות.
וגם במחקר שלנו שבדק רק את בתי הספר לבנים ומסתמך בין היתר על ראיונות עם מנהלי בתי ספר ומפקחים במשרד החינוך, במחקר מצאנו גם שהרשתות לא מלמדות את שעות הליבה שנדרשות מהן. לדוגמא: בכיתות ז'-ח' נלמדות ברשתות רק שליש משעות האנגלית הנדרשות (בממוצע) וגם הן באיכות נמוכה כי חסרים מורים וספרים.
(שלא כולל את תוספות אופק חדש ועוז לתמורה). ראו בתקנה 9 לתקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים). וגם בתקנה 15 לתקנות לימוד חובה (מתן הוראת פטור לגבי מוסד חינוך ותקצובו) בוודאי שאין הצדקה לתת למוסדות חרדיים פרטיים את תוספות אופק חדש ועוז לתמורה שקשורות בהכשרה מקצועית שאין להם כוונה להשתתף בה. בניגוד לטענות קיש, התקציב משנה את הקריטריונים באופן מהותי ובעלות גבוהה מאד.
(תקנה 3 לתקנות לימוד חובה (מתן הוראת פטור לגבי מוסד חינוך ותקצובו – קישור בסעיף 2). לפי המחקר שלנו (קישור בסעיף 1) תכנית הלימודים בהם רחוקה מאד מהאחוזים הללו. ברבים מהם כלל לא מלמדים אנגלית.
בכל העולם יש בתי ספר פרטיים שלא מתוקצבים כלל (למשל, ארה"ב ואנגליה). מי שרוצה ללמוד בחינוך מתוקצב עובר לבתי ספר ציבוריים או פרטיים מתוקצבים שמלמדים ליבה (או עובד קשה כדי לממן את החינוך הפרטי של הילדים שלו). אם רווחת הילדים החרדים חשובה לממשלה יש הרבה דרכים לעודד הצטרפות לחינוך הממלכתי החרדי, שמתוקצב באופן מלא ונלמדים בו לימודי ליבה על ידי מורים שעברו הכשרות מקצועיות.
הנאום של השר קיש היום מלא בהטעיות. פייק 1: הרשתות מפוקחות באופן מלא. האמת: מבקר המדינה כתב דו"ח בנושא וגם אנחנו מצאנו במחקר שלמשרד החינוך אין מושג מה מלמדים ברשתות. https://t.co/rBzIXBK2BW
— Lotem Perry-Hazan (@LotemPerryHazan) May 31, 2023
תגובה אחת
מדייקת את נקודה 1: דו"ח מבקר המדינה עוסק גם בבתי ספר לבנים וגם בבתי ספר לבנות. המחקר שלנו עוסק רק בבתי הספר לבנים.