מה הבעיות במתווה הנשיא, למה הוא מסוכן, ואיך הוא מוביל להפיכה משטרית (אבל בשלבים) – מטה המאבק מפרק את ההצעות שהודלפו לציבור והנה ההסבר לפניכם:
יתרונות
(חיסרון: אין התייחסות לתוכן הנושאים שמתאימים להיות בחוקי יסוד- רק נושאים משטריים וזכויות אדם. כרגע יש התייחסות רק לפרוצדורה בה הם צריכים להתקבל)
חצי דרך.
חסרונות
לחצו על כל אחד מהחסרונות להסבר ולהרחבה ↓
התוכנית שמדובר בה מתיימרת לשנות סדרי משטר יסודיים שהעם קרוע לגביהם. ואלו הבעיות בתהליך יצירת מתווה הנשיא:
כל אלו הופכים אותו להליך פגום שאינו משקף הסכמה לאומית רחבה ולא מאפשר לגבש סביבו אמון ציבורי.
הדבר הנכון: לעצור את החקיקה, ואז לקיים מחדש הליך שקוף, פומבי, ייצוגי, שכולל שמיעת מומחים רחבה ושמיעת מגזרים רחבים בחברה הישראלית, בעין הציבורית, בפרק זמן של מספר חודשים שמאפשר הידברות אמיתית ודיאלוג קונסטרוקטיבי שעל בסיסו ניתן יהיה לגבש המלצות שתוגשנה לדרג הפוליטי ולנשיא, תוך מתן ביטוי להסכמה לאומית רחבה ולרצינות התהליך.
הצטברות שלושת הסעיפים לעיל: הרשאה לממשלה לפעול כרצונה ולא בהכרח כדין פלוס צמצום סמכויות היועצת המשפטית לממשלה להנחות את הממשלה וראש הממשלה באשר לחוקיות פעולתה פלוס ביטול אפשרות בג"ץ לבקר פלח פעולה ביצועי רחב כזה – תוצאתה המצטברת היא נפח עצום של פעולה ממשלתית שיכול להתבצע שלא כחוק, מחוץ לחוק, ולפגוע בזכויות האזרח שלנו בלי ביקורת שיפוטית ובלי שום מגן עלינו (תקופת הקורונה והחקיקה הדרקונית במסגרתה כדוגמא. הממשלה תחליט על צעדים דרקוניים שפוגעים למשל בחירויות שלנו ובחופש ההפגנה, תעגן את החלטותיה בהחלטת ממשלה תוך התעלמות מעמדת היועצת שהצביעה על פגיעה בלתי מידתית בזכות להפגין, ואז גם ביהמ"ש יהיה מנוע מלהעביר את ההחלטה הזו תחת שבט ביקורתו. התוצאה: פגיעה קשה בהגנה האזרחית הנתונה לנו).
מיסוד אפליה וגזענות לרמה חוקתית תחת איצטלה של "אורח חיים דתי":
הסעיף שקובע ״אין פוגעים …בשמירת אורח החיים הדתי של אדם או ציבור של בני אדם״: עיגון הכשר להדרת הנשים מהמרחב הציבורי ולאפשרות לאפליית להט"בים וערבים:
למשל אנשים יוכלו לטעון שהם לא מעונינים למכור מוצרים או לא לספק שירותים ללהט"בים או לא לספק שירות רפואי לערבים או לא לשכב בחדר לידה ליד יולדת ערביה – כל אפליה שניתן יהיה לכסות תחת הכנפיים של ״אורח חיים דתי״ֶ.
הסעיף שמדבר על אורח חיים דתי, גם יקבע את הפרדה בין נשים לגברים במרחבים ציבוריים מובהקים: לימודים באקדמיה, נסיעה באוטובוסים, תורים נפרדים בקופות חולים ובקבלת שירותים ציבוריים, הופעות וטקסים ממלכתיים במרחב הציבורי, הפרדה בלוויות, בקורסים לנהיגה מונעת, בספריות ציבוריות.
הסעיף הזה בעצם מעלה לרמה חוקתית את האפשרות להפרדה והדרת נשים ולאפליה של נשים, ערבים ולהט"בים בלי שזה יחשב כפגיעה בשוויון. מיסוד של "נפרד אבל שווה", שזה כמו "דמוקרטיה – קליפה חלולה בלי מהות של אמת".
הצטברות שלושת הסעיפים לעיל: הרשאה לממשלה לפעול כרצונה ולא בהכרח כדין פלוס צמצום סמכויות היועצת המשפטית לממשלה להנחות את הממשלה וראש הממשלה באשר לחוקיות פעולתה פלוס ביטול אפשרות בג"ץ לבקר פלח פעולה ביצועי רחב כזה – תוצאתה המצטברת היא נפח עצום של פעולה ממשלתית שיכול להתבצע שלא כחוק, מחוץ לחוק, ולפגוע בזכויות האזרח שלנו בלי ביקורת שיפוטית ובלי שום מגן עלינו (תקופת הקורונה והחקיקה הדרקונית במסגרתה כדוגמא. הממשלה תחליט על צעדים דרקוניים שפוגעים למשל בחירויות שלנו ובחופש ההפגנה, תעגן את החלטותיה בהחלטת ממשלה תוך התעלמות מעמדת היועצת שהצביעה על פגיעה בלתי מידתית בזכות להפגין, ואז גם ביהמ"ש יהיה מנוע מלהעביר את ההחלטה הזו תחת שבט ביקורתו. התוצאה: פגיעה קשה בהגנה האזרחית הנתונה לנו).
חסינות מוחלטת מפני ביקורת שיפוטית לכל מתווה שיגובש ויתייחס לסוגיית אי גיוסם של בני הישיבות. לא משנה מה ההסדר שיתקבל, ועד כמה יפגע בשוויון בין המתגייסים לבין בחורי הישיבות, בג"ץ לא יוכל להתערב בו
הרשאה רחבה לממשלה לפעול לא בהכרח לפי הדין: פגיעה משמעותית בחוקיות פעולת הממשלה וראש הממשלה: הם לא יהיו כפופים לחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה (הפרשנית המוסמכת של הדין כל עוד בימ"ש לא קבע אחרת) כך שהם יוכלו לפעול בניגוד לה. כל האזרחים כפופים לחוק. לממשלה ולראש הממשלה – מסלול vip שיאפשר להם לפעול כרצונם. למשל ההחלטה של שר הבט"פ שביקש להימנע מחיסון אסירים בתקופת הקורונה, וביהמ"ש ביטל אותה מחמת חוסר סמכות וכי מצא שזה לא חוקי כי הקורונה לא מבדילה בין אסירים לסוהרים ואם הרציונאל היה לעצור סכנה להידבקות, המלצת הגורמים הרפואיים היתה לחסן את כולם, והשר התעלם ממנה- כעת, לפי מה שמוצע בפשרה, השר יוכל להתעלם מחוות דעת היועצת, ובג"ץ לא יוכל להתערב בה אם החלטת השר תאושר ע"י הממשלה ותקבל את הכסות של "החלטת ממשלה"
חסר בולט: אין התחייבות שלא יבוצעו שינויים משטריים נוספים בכנסת הקרובה: הם יכולים לגמור את הפשרה ובמושב הבא להתחיל את המנה הזניה: פיצול מוסד היועמ"ש או פגיעה קשה בסמכויותיו (ביטול חוו"ד המחייבת והפיכתה ל"עצה", ביטול זכות עמידה בפני בג"צ לעותרים ציבוריים וכל הרכיבים הנוספים שהופיעו בפרסומים אודות 4 השלבים הבאים בתוכנית לוין המורחבת. כל פשרה צריכה לכלול התחייבות ברורה לפיה היא ממצה את השינויים המשטריים שיעשו בכנסת הקרובה.
אירועים קרובים ↓