חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מטה האקדמיה עולה שלב במחאה: אי אפשר לפתוח את שנת הלימודים כסדרה

פרופ’ חיים וייס מאונ’ בן גוריון: “הממשלה שמה לה ליעד להתערב בעצמאות הניהולית של המוסדות האקדמיים מתוך מטרה ברורה לשלוט במה אנו נחקור, כיצד יחולקו תקציבי המחקר, מי יעמוד בראש הגופים המתקצבים ועוד”

פרופ' חיים וייס. צילום: נעמה וייס
פרופ’ חיים וייס. צילום: נעמה וייס

מטה המאבק של האקדמיה מקדם מהלך רחב שבמסגרתו לא תיפתח שנת הלימודים כסדרה, כאשר בחלק נכבד של המוסדות תיערך השבתה בת יום אחד ב-15.10, מועד תחילת השנה האקדמית ובפתח מושב החורף של הכנסת.

“המעורבות של ארגוני הסגל נדרשת ומוצדקת לאור העובדה שפגיעות אלה ישפיעו גם על תנאי וסביבת העבודה שלנו”, הסבירו במטה.

סכסוכי העבודה הוכרזו עד כה באוניברסיטאות תל אביב, העברית, חיפה, בן גוריון, הפתוחה, הטכניון, מכון ויצמן, ובמכללות רופין, שנקר, האקדמית תל אביב יפו. הסגל הזוטר בתל אביב הכריז גם הוא על סכסוך עבודה, ובבצלאל, בית ברל ומכללות נוספות מתקיימות הצבעות על הכרזת סכסוך עבודה.

בשבוע הבא יערכו אסיפות כלליות של חברי הסגל הבכיר במוסדות השונים במטרה להחליט על שביתה, ולהסביר את הרציונל העומד בבסיסה. במטה הבהירו שהחלטה על יציאה לשביתה תצא אל הפועל רק אם המהלך יכלול לפחות ארבעה מוסדות, ובתנאי שלא תהיה התנגשות עם המו”מ בעניין השכר.

“מטרת המהלך היא לתת ביטוי משמעותי לעמדת מרבית הסגל האקדמי בארץ, שאי אפשר — פשוט אי אפשר! — להתחיל כסדרה את שנת הלימודים בנסיבות הקיצוניות שהמדינה בכלל, והאקדמיה בתוכה, נתונות בהן. אחרי תשעה חודשים שבהם כולנו ברחובות, המדינה כולה נתונה בטרללת מוחלטת, והאקדמיה חשופה לאיומים ולפגיעה, ראוי שהאקדמיה תצא בקריאה ערכית מחודשת וברורה כנגד הנזק שנגרם לחברה הישראלית, תתריע בפני הציבור על המשך מהלכי הממשלה, ותשמש מגדלור ערכי למחנה הליברלי-דמוקרטי. זאת בפרט נוכח סירובה המתמשך של הקואליציה להודיע שתכבד את החלטת בג״צ במקרה של התנגשות בין רשויות” אמרו במטה, “מעבר לנזקים העצומים שכבר נגרמו, ועוד ייגרמו, לחברה ולכלכלה על ידי הממשלה, יוזמה זו מעצימה את מחאתנו הנמשכת כנגד מהלכי-ממשלה הרסניים הנוגעים ישירות לאקדמיה, כגון ניסיונות ליצור פוליטיזציה בגופים האחראים על מערכת ההשכלה הגבוהה (מל״ג), נסיון להתערב בהכשרות אקדמיות-מקצועיות (כדוגמת מקצועות הבריאות והנפש), הזנחת מערכת החינוך הממלכתית והקצאת כספים סקטוריאליים למוסדות חינוך פרטיים ללא לימודי ליב״ה, נסיון לעכב העברת כספים המיועדים לקידום השכלה גבוהה בקרב בני מיעוטים, ועוד. מהלכים אלה אינם תיאורטיים והשפעתם (למשל, על שיעור המדענים.ות הישראלים.ות המבקשים לשוב לארץ לאחר הכשרה בחו״ל) כבר ניכרת”.

לדברי המטה, “נקיטת מהלך זה, בימים של איום מיידי וממשי במשבר חוקתי, תבטא מחויבות לשלטון החוק, תמיכה בשומרי.ות הסף ותחזק ידיהן של קבוצות נוספות, שפועלות לצידנו ומשלמות מחיר כבד למען המאבק”.

פרופ’ חיים וייס מאונ’ בן גוריון – כיצד אתה רואה את תפקידם של חברי הפקולטות והאקדמיה במאבק, בתקופה הנוכחית והקרובה, מה המטרות שאתם רוצים להשיג?

“האקדמיה היא אחד מיעדיה המרכזיים של ההפיכה השלטונית. משלל סיבות הממשלה הזו רואה באקדמיה גוף אותו יש ‘להכניע’ ולהפוך אותו לגוף צייתני המיישר קו עם הערכים הלאומניים אותם מבקשת הממשלה לכונן. תפקידם של חברי וחברות האקדמיה הוא כפול: ראשית עליהם לגונן על המוסדות האקדמיים עצמם ולשמר בהם את עולם הערכים הליברלי שהאקדמיה נשענת עליו. תפקיד נוסף של האקדמיה הוא להעמיד את ערך ה’אמת’ בלב השיח המתלהם כיום. אל מול שקרים, סילופי עובדות, פייק ניוז וכו’ על האקדמיה להציע לתקשורת ולציבור מידע אמין ומדוייק בשלל התחומים עליהם אנו אמונים. אל מול כל מידע כוזב ולא מדוייק עלינו להציע אופציה של אמת”.

אתם חשים התנגדות מצד מנהלי האוניברסיטאות, מרצים אחרים וסטודנטים?

“התשובה לכך אינה חד משמעית. ככלל התמיכה באוניברסיטאות בהתנגדות למהלכי הממשלה היא רחבה ויציבה. עם זאת בכל אחד מהמוסדות האקדמיים התפתחה דינמיקה מעט שונה ביחס לאופן בו יש להתנגד למהלכי הממשלה ועד כמה יש לתת לכך ביטוי ישיר בקמפוסים עצמם. לצד מהלכי המחאה בקמפוסים אנחנו מבקשים גם לעודד שיח אקדמי סביב השאלות העולות ממהלכי הממשלה. אנחנו מקדמים באוניברסיטאות דיוני ‘שולחנות עגולים’ שתכליתם דיון משותף של תומכים ומתנגדים סביב השאלות המורכבות העולים ממהלכי הממשלה”.

אתם חוששים מפגיעה בחופש האקדמי ובמרצים בשנת הלימודים הקרובה?

“כן. הממשלה שמה לה ליעד להתערב בעצמאות הניהולית של המוסדות האקדמיים מתוך מטרה ברורה לשלוט במה אנו נחקור, כיצד יחולקו תקציבי המחקר, מי יעמוד בראש הגופים המתקצבים ועוד. שתי דוגמאות בולטות לכך הם ניסיונו של שר החינוך להתערב, בניגוד לדעתם של ראשי המוסדות האקדמיים, בהרכב מל”ג (המועצה להשכלה גבוהה) ובימים האחרונים ניסיונו של אותו שר חינוך להלך אימים על עובדי הספרייה הלאומית”.

באופן אישי, מהי המעורבות שלך במאבק מול החקיקה המשטרית?

“אני משתדל ככל יכולתי לפעול בשני כיוונים: האחד הוא לסייע בניהול המאבק בהפיכה המשפטית באוניברסיטה שלי. התחום השני הוא להילחם במהלכי הממשלה בכל מה שנוגע לתחומי ההתמחות המקצועית שלי: מדעי הרוח בכלל והספרות העברית בפרט כגון המאבק נגד השינויים בהרכב הדירקטוריון של הספרייה הלאומית, מאבק מול שר התרבות על הרכב הוועדות של עשרות הפרסים הספרותיים שהמדינה מעניקה”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מחאות | הפגנות | מעקב חקיקה | קבוצות מאבק | עדכונים מהשטח:
כל מה שחשוב למחנה הדמוקרטי-ליברלי - אצלך בווצאפ

דילוג לתוכן